طی دو هفته گذشته، دو رویداد مهم به نام‌های سبیت و ایفا را که هر دو در آلمان برگزار می‌شوند معرفی کردیم.

اما این هفته سری به اسپانیا خواهیم زد تا یکی دیگر از نمایشگاه‌های مشهور دنیا در حوزه تکنولوژی را برای شما معرفی کنیم. کنگره جهانی موبایل یاMWC، نمایشگاه تخصصی صنعت مخابرات و به صورت مشخص، تلفن‌های همراه است.

زمان شروع فعالیت این نمایشگاه به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد که شکل قدیمی این نمایشگاه با فرم قبلی تا سال ۲۰۰۶ و با نام GSM شناخته می‌شد اما از سال ۲۰۰۹ نام و محل برگزاری رویداد تغییر کرد و نمایشگاهی که تا قبل از آن در جشنواره کن برگزار شده بود، به شهر بارسلون اسپانیا نقل مکان کرد. از همان سال هم نام جدید یعنی Mobile World Congress برای این نمایشگاه انتخاب شد. از همان زمان تا به امروز، این نمایشگاه به مهم‌ترین رویداد مرتبط با تلفن‌های همراه در جهان تبدیل شد که هر ساله، هزاران نفر را به شهر بارسلون اسپانیا می‌کشاند.

 

این مطلب در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

کنگره جهانی موبایل هر ساله محل معرفی تعدادی از برترین گوشی‌های سال بوده است.

برای مثال، در سال‌های دورتر که نوکیا بر دنیای تلفن‌های همراه سلطه‌ای بی چون و چرا داشت، نمایشگاه MWC محل رونمایی این کمپانی از گوشی‌هایی مانند ۸۸۰۰ یا N96 بود. در همان سال‌های قبل از توسعه اندروید، سایر شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه مانند سونی اریکسون یا موتورولا هم در همین رویداد از مدل‌های جدیدشان رونمایی می‌کردند. گوشی پر سر و صدای آن زمان یعنی W910 Walkman از سونی اریکسون، یکی از همین مدل‌هاست که در حضور خبرنگاران و در حاشیه کنگره جهانی موبایل معرفی شد.

همین روند باعث استقبال فعالان حوزه موبایل از این رویداد شد تا جایی که تعداد شرکت‌های ارائه‌دهنده به بیش از ۲۴۰۰ شرکت رسیده و سال گذشته بیش از ۱۱۰هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

حضور مستمر خبرنگاران کشورهای مختلف از جمله ایران در این رویداد مهم براهمیت آن افزوده.

سال ۲۰۱۹ کمپانی هوآوی، اولین گوشی تاشوی خود یعنی Mate X را در کنفرانس بزرگی در این نمایشگاه معرفی کرد و سال قبل از آن هم سامسونگ پرچمدار جدیدش یعنی Galaxy S9 را در کنگره جهانی موبایل رونمایی کرد. امسال هم رویداد MWC بین روزهای پنجم تا هشتم اسفندماه برگزار می‌شود که همانند سال گذشته، برای تهیه گزارش از آخرین دستاوردهای صنعت موبایل، در این نمایشگاه حضور خواهم داشت. از سال قبل، یک سالن بزرگ هم در این نمایشگاه به کسب و کارهای نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها اختصاص داده شده، تا کسب و کارشان در حوزه موبایل را برای بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران معرفی کنند. همچنین جلسات معرفی با حضور سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود که شانس کسب سرمایه را برای این کسب و کارهای نوپا افزایش می‌دهد. سال قبل، کافه بازار از ایران هم در این سالن حضور داشت.

پیش‌بینی می‌شود امسال هم گوشی تاشوی جدید هوآوی و گوشی‌های تاشوی چند کمپانی دیگر، همراه با آخرین پیشرفت‌های اینترنت نسل پنجم یا ۵جی در کنگره جهانی موبایل، معرفی و عرضه شوند.

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید