رویداد ایفا یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های حوزه الکترونیک در جهان است، که نزدیک به صد سال قدمت دارد. البته این رویداد در همه این سال‌ها به شکل کنونی برگزار نشده، و بین سال‌های۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵ هر دوسال یکبار برگزار می‌شد، اما از سال ۲۰۰۵ دوباره به روال هرساله خود بازگشت تا شهر برلین، سالانه میزبان این رویداد بزرگ در حوزه لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی باشد.

 

ایفا که در معنای لغوی، مخفف نمایشگاه بین‌المللی صنعت رادیویی است، در اصل بیشتر بر روند و گرایش‌های بازار در حوزه لوازم خانگی و الکترونیکی تاکید دارد. در واقع، علت نامگذاری این نمایشگاه، شروع به کار این رویداد به محوریت محصولات مرتبط با حوزه مخابرات بود، که در مرور زمان محصولات برقی و لوازم خانگی هم به آن اضافه شد، و حضور پرشمار فعالین این حوزه‌ها باعث شد که این نمایشگاه به مرور بیشتر به سمت لوازم الکترونیکی گرایش پیدا کند.
برگزاری این نمایشگاه هر ساله صدها هزار بازدیدکننده را راهی پایتخت کشور آلمان می‌کند تا با حضور در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای بزرگ‌ترین تولیدکنندگان علم و تکنولوژی را از نزدیک ببینند. اما امسال داستان فرق کرد. شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ منجر به لغو نمایشگاه‌های مهمی در دنیای تکنولوژی شد که چند ماه قبل، مسئولین برگزاری نمایشگاه ایفا هم اعلام کردند امسال ایفا به همین دلیل برگزار نخواهد شد. اما بعد از مدتی، تصمیمشان را تغییر دادند و تصمیم به برگزاری این رویداد با شیوه‌ای نوین گرفتند. بنابر تصمیم برگزار کنندگان این نمایشگاه، قرار بر این شد که نمایشگاه امسال به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود و تنها تعداد محدودی خبرنگار از سراسر دنیا اجازه حضور فیزیکی در محل برگزاری نمایشگاه را کسب کنند تا از غرفه‌های موجود و کنفرانس‌های رونمایی محصولات گزارش تهیه کنند.

 

بنابراین بخش فیزیکی ایفا با حضور ۸۰۰ خبرنگار منتخب از بین خبرنگارانی که برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند برگزار شد تا ایفا به اولین نمایشگاه مهم در دنیا تبدیل شود که پس از شیوع کرونا به صورت فیزیکی برگزار شده. نویسنده این مطلب هم بعنوان خبرنگاری از کشور ایران پس از دعوت از طرف ایفا، در نمایشگاه حضور پیدا کرد تا به تهیه گزارش از این رویداد بپردازد. گزارش‌های امسال شهروز چرکچی از نمایشگاه ایفا را می‌توانید در وب‌سایت آپارات و یا همین وب‌سایت مشاهده کنید.

 

بواقع نمایشگاه امسال از هیچ نظری شباهت به ایفایی که می‌شناختیم نداشت. نه از نظر شکوه برگزاری و تنوع شرکت‌های شرکت‌کننده، نه از نظر محصولات مهمی که در حاشیه نمایشگاه رونمایی شدند و نه از لحاظ تعداد بازدید کننده! شاید تنها نکته خوشحال‌کننده برگزاری این نمایشگاه این بود که امید به برگزاری مجدد نمایشگاه‌ها به صورت فیزیکی را در ما زنده نگاه داشت.

 

 

تکچی رو هم می‌تونین از اینجا بشنوین.

badge image