نمایشگاه CES یکی از معتبرترین رویدادهای حوزه تکنولوژی در جهان است که هر ساله در ماه آغازین سال نوی میلادی یعنی ماه ژانویه در شهر لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این رویداد، آزاد نبودن ورود برای عموم است. برای ورود به نمایشگاه CES نیاز به مجوز ورود دارید که دریافت آن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. در اصل، این نمایشگاه محلی برای بازدید خبرنگاران و رسانه‌ها از فعالیت‎های شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی و تجارت الکترونیک و محلی برای معرفی افراد به دنیا و عاشقان تکنولوژی به شمار می‌رود. در نمایشگاه سال قبل، بیش از ۱۸۰هزار نفر از ۱۵۰کشور دنیا حضور داشتند که شامل ۶۵۰۰رسانه از سرتاسر جهان بود.

 

این مطلب در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

 

اولین دوره برگزاری نمایشگاه CES به سال ۱۹۶۷ میلادی باز می‌گردد.

در آغاز، این نمایشگاه در شهر نیویورک برگزار شد که در آن شرکت‌هایی همچون موتورولا و فیلیپس حضور داشتند و محصولات سخت‌افزارشان را برای عموم به نمایش گذاشته بودند. در آن سال، بیش از ۱۷هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. در سال‌های بعدی، نمایشگاه CES که در آغاز بخشی از فستیوال موسیفی شیکاگو بود، به طور مستقل برگزار شد و به شهر شیکاگو هم انتقال یافت.

اما چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۸، محل برگزاری این نمایشگاه به شهر لاس‌وگاس انتقال پیدا کرد و به دلیل مناسب بودن این شهر با توجه به تعداد زیاد هتل و مکان‌های تفریحی، تا به امروز شهر لاس‌وگاس محل برگزاری نمایشگاه CES باقی مانده. مکان برگزاری این نمایشگاه هم مانند نمایشگاه ایفا در برلین، در زمین بسیار بزرگی قرار دارد که بازدیدکنندگان برای پیمودن فاصله بین بعضی سالن‌ها، به بیش از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی نیاز خواهند داشت.

اما در سال‌های بعد روند برگزاری هر ساله این رویداد به صورت منظم ادامه نیافت و تا سال ۲۰۰۰، تقریبا به صورت نامنظم برگزار شد ولی از سال ۲۰۰۰ به بعد، این نمایشگاه روند کنونی و هرساله خود را پیش گرفت.جالب اینکه در برخی سال‌ها، این نمایشگاه بیشتر از یک مرتبه و در سال ۱۹۹۵ چهار مرتبه در شهرهای مختلف برگزار شد.

سال‌های آغازین همان دهه، باعث شکوفایی بیشتر این نمایشگاه شد.

هر ساله به تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده شد و هر ساله کمپانی‌های بیشتری در این نمایشگاه حضور یافتند و محصولات برجسته‌تری رونمایی شدند. ضمن اینکه افراد مشهور بیشتری هم به سخنرانی در حاشیه نمایشگاه CES می‌پرداختند که بیل گیتس به عنوان مدیرعامل مایکروسافت، یکی از معروف‌ترین آن‌هاست.

به طور کلی، در رویداد CES شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی، آخرین دستاوردها، نوآوری‌ها و محصولاتشان مانند لوازم خانگی، خودرو، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا و بسیاری از موارد مربوط به لوازم خانگی و الکترونیکی را به نمایش می‌گذارند. تفاوت اصلی این نمایشگاه با نمایشگاهی مانند IFA، در این است که در CES می‌توان سمت و سوی حرکت شرکت‌ها برای نوآوری در زمینه تکنولوژی را دید. یعنی شما با پیگیری نمایشگاه CESمی‌توانید یک دید کلی درباره دورنمای تکنولوژی در سال پیش رو به‌دست آورید چراکه ایده‌های بلندپروازانه شرکت‌های پیشرو در این حوزه، در این رویداد در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

آخرین نمایشگاه CESاز هفدهم تا بیستم دی‌ماه برگزار شد و امسال هم شاهد نوآوری‌های بسیاری در زمینه اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و زندگی هوشمند بودیم که اطلاعات بیشتر در رابطه با این نمایشگاه را می‌توانید در وب‌سایت‌های فارسی ‌زبان فعال در زمینه تکنولوژی بخوانید.

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید