قسمت اول؛ سبیت
سبیت، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نمایشگاه‌های دنیا در حوزه کامپیوتر بود، که سال ۲۰۱۸، آخرین رویداد آن برگزار شد.

اما اهمیت این نمایشگاه به حدی است که در بین نمایشگاه‌های معروف اروپا، نمی‌شد از آن چشم‌پوشی کرد و به‌دلیل تعطیلی، درباره‌اش ننوشت.این نمایشگاه را می‌توان بزرگترین نمایشگاه دنیا در صنعت کامپیوتر، شبکه و فناوری اطلاعات دانست که هر سال، در شهر هانوفر آلمان برگزار می‌شد. اولین‌بار این رویداد در سال ۱۹۷۰ برگزار شد و در تمام این سال‌ها، با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه بود. سبیت که به‌طور کامل، مرکز اتوماسیون اداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات نام داشت، هرساله چشم‌انداز تکنولوژی در دنیا را برای عموم به نمایش می‌گذاشت و شرکت‌کنندگان در آن، از این رویداد برای ارتباط با سایر شرکت‌‎ها، کاربران، کارشناسان و خبرنگاران بهره می‌بردند.

 

این مطلب در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبیت که آن‌را برای علاقه‌مندان جذاب می‌کرد، تعداد زیاد محصولاتی بود که از حالت یک ایده اولیه، به محصول نهایی و تولید رسیده بودند.

در واقع، شرکت‌ها در سبیت پیشرفت‌هایشان را در حوزه تکنولوژی به رخ یکدیگر می‌کشیدند. از اهمیت سبیت همین‌قدر بدانید که در سال‌های پایانی، توسط افراد سرشناسی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، یا شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن افتتاح شده بود. سال‌های اولیه قرن بیستم، بهترین روزهای نمایشگاه سبیت بود. در بعضی سال‌ها، تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به بیش از ۸۰۰هزار نفر می‌رسید، این درحالی بود که جمعیت شهر هانوفر کمتر از این عدد بود.

اما در سال ۲۰۱۸، با کاهش چشم‌گیر بازدیدکنندگان به حدود ۱۰۰هزار نفر، مرکز نمایشگاهی آلمان را مجبور به یک تصمیم‌گیری جدی درباره این نمایشگاه کرد،

که همان تعطیلی این نمایشگاه از سال ۲۰۱۹ بود. علت‌های مختلفی برای کاهش استقبال از سبیت می‌توان پیدا کرد. برای مثال، شهر هانوفر یکی از شهرهای توریستی و بزرگ آلمان نیست و همان‌طور که اشاره کردیم، جمعیت کم این شهر باعث شده مکان‌های توریستی و تفریحی و حتی اقامتگاه و هتل‌های کمی برای پذیرش چنین نمایشگاهی در این شهر وجود داشته باشد.

مسلما، مشکلات رزرو هتل و یا سرگرمی‌های کم این شهر، یکی از دلایل استقبال کمتر بازدیدکنندگان از این رویداد بود. در نظر داشته باشید که رقبای نمایشگاه سبیت، مانند نمایشگاه CES که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، یا کنگره جهانی موبایل یا همان MWC که در شهر بارسلون قرار دارد، مشکلات این‌چنینی را پیش روی بازدیدکنندگان یا شرکت‌های حاضر در نمایشگاه قرار نمی‌دهد و باعث شده که کسانی که یک‌سال در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند، هرساله برای حضور مجدد در این رویدادها روزشماری کنند. همه این موارد باعث شد که سبیت در سال‌های پایانی برگزاری، برای برگزارکنندگان زیان‌های هنگفت میلیون یورویی به همراه داشته باشد.

با اینکه نمایشگاه سبیت آلمان، در سال ۲۰۱۸ برای آخرین‌بار برگزار شد، اما برگزارکنندگان این نمایشگاه قصد دارند با ادغام کردن آن با نمایشگاه هانوفر که صنایع مختلفی را پوشش می‌دهد، به راه خود ادامه دهند. ضمن اینکه سبیت در کشورهای دیگری مانند استرالیا هم در ابعادی کوچک‌تر برگزار می‌شد که قرار است کماکان به کار خود ادامه دهد.

تعطیلی نمایشگاهی در این سطح، خبر ناراحت‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان حوزه تکنولوژیست، اما هنوز هم نمایشگاه‌های بزرگ جذاب دیگری در سطح اروپا و جهان برگزار می‌‍شوند که در هفته‌های بعد، به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس منتظر مقالات بعدی درباره نمایشگاه‌های حوزه تکنولوژی در جهان باشید.

 

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید