هفته‌های قبل به طور مفصل درباره تفاوت راه‌اندازی یک استارتاپ در آلمان و مزایا و معایبش نسبت به راه‌اندازی کسب و کار جدید در ایران برایتان گفتم. این هفته قصد دارم اندکی از این موضوع فاصله بگیرم و به موضوع دیگری ورود کنم. حفاظت از محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر!

شاید این تیتر اندکی نمایشی به نظر برسد. چیزی شبیه یک ژست روشنفکری که دولتمردان در همه جهان نزدیک انتخابات به کرات درباره‌اش سخن می‌گویند، ولی در عمل محیط زیست‌مان هر روز بیشتر از قبل رو به نابودیست. آلمان هم از این قاعده مستثنا نیست، همین ۴ سال پیش بود که بزرگترین خودروساز آلمان یعنی فولکس واگن درگیر رسوایی دستکاری نرم افزاری در ۱۱ میلیون خودرو برای تغییر در نتایج میزان آلایندگی شد. اما از طرف دیگر، حداقل دولت آلمان اگر شعار می‌دهد، بیکار هم ننشسته و برنامه‌های زیادی برای محافظت از زمین در حال اجرا دارد.

 

این مطلب در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

 

برای مثال، با اینکه آلمان کشوریست که بیشتر مواقع سال از حسرت دیدن روی ماه خورشید محروم است و هوایی ابری دارد، اما دولت برای مردم طرح‌های تشویقی فراوانی قرار داده که برق مورد نیازشان را از طریق پنل‌های خورشیدی و نور آفتاب تامین کنند. از اهدای وام برای تجهیز منازل یا کارخانه‌ها به این پنل‌ها، تا خرید برق مازاد مصرفی افراد از آنها. این دقیقا مصداق بارز استفاده از تکنولوژی در جهت رفاه مردم است. با ایجاد راه تولید انرژی توسط پنل‌های خورشیدی و با حمایت از افرادی که قصد خرید آنها را دارند، و با خرید برق تولید شده توسط آنها، هم قدم مهمی در جهت حفظ محیط زیست برداشته شده و هم تکنولوژی در جهت رفاه بشر به کار گرفته شده.

اما عمده برنامه‌های آلمان برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، به نور خورشید وابسته نیست، بلکه با تکیه بر باد طرح ریزی شده است.

هرچقدر که این کشور از انرژی خورشیدی محروم است، به همان میزان وفور نعمت باد و جریان هوا دارد. به همین علت، وقتی در اتوبان‌های آلمان رانندگی می‎کنید، همانند درخت‌های کنار اتوبان، توربین‌های بادی‌ای را می‌بینید که همواره در حال چرخش و تولید برق از انرژی باد هستند. و این توربین‌ها با سرمایه‌گذاری دولت هر روز رو به افزایشند.

آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، تقریبا همه انرژی برق مورد نیازش را از انرژی باد به‌دست آورد که تحقق این هدف، هم از نظر اقتصادی این کشور را به سود فراوانی می‌رساند و هم از نظر زیست محیطی، این کشور را جزو‌ سبزترین کشورهای جهان قرار می‌دهد؛ امری که تنها با کمک گرفتن از تکنولوژی محقق خواهد شد.

اما این تنها برنامه آلمانی‌ها برای بهبود شرایط کره زمین نیست.

با تولید روزافزون خودروهای برقی و نزدیک شدن قیمت این خودروها به ماشین‌های بنزینی و دیزلی، کم کم مصرف این خودروها که تا سال قبل محصولی لوکس و گران قیمت محسوب می‌شدند، بین گزینه‌های مردم مورد بررسی قرار می‌گیرند. افزایش جایگاه‌های شارژ خودرو، به سرعت و با جدیت در آلمان در حال اجراست.

برای خودروهای برقی جای پارک اختصاصی در شهر تعبیه شده، در خیلی از خیابان‌ها از پرداخت هزینه پارک معافند و البته معافیت مالیاتی هم شامل حال صاحبان این خودروها خواهد شد، که همه اینها برای تشویق مردم به استفاده از خودروی برقیست. بله مشخصا فروش خودروی برقی هم برای خودروسازها سود فراوانی دارد و  می‌توان در حالت بدبینانه حتی این موارد را برای منفعت دولت یا صنعت دانست، اما هر چه که هست، نمی‌توان مفید بودن این اقدام‌ها برای محیط زیست‌مان را کتمان کرد.

موارد مثال زدنی زیادی وجود دارد که در مطالب بعدی برایتان خواهم نوشت. ولی چیزی که در کشور آلمان باعث‌ امیدواریست، پایبندی دولتمردان به شعارهاست، چه بسا که خیلی از این موارد ظاهری باشند، اما در عمل هم اقدام‌های فراوانی برای حفاظت از زمین صورت می‌گیرد، که امیدوارم با توجه به جایگاه کشور آلمان در صنعت جهان، بتواند به صادر شدن این فرهنگ به سایر نقاط جهان و بهبود کلی محیط زیست در زمین منجر گردد.

 

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید