هفته قبل سری جدید مطالب با عنوان نمایشگاه‌های معروف اروپا را شروع کردیم.

اولین نمایشگاهی که برایتان معرفی کردم، سبیت آلمان بود. این هفته هم قصد دارم یکی دیگر از نمایشگاه‌های مشهور در زمینه تکنولوژی را که بازهم در آلمان برگزار می‌شود معرفی کنم. نمایشگاه ایفا در برلین

نمایشگاه ایفا یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های حوزه الکترونیک در جهان است که نزدیک به ۱۰۰سال قدمت دارد. البته این رویداد در همه این سال‌ها به شکل کنونی برگزار نشده و بین سال‌های۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵ هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شد اما از سال ۲۰۰۵ دوباره به روال هرساله خود بازگشت تا شهر برلین سالانه میزبان این رویداد بزرگ در حوزه لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی باشد.

 

این مطلب در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

ایفا که در معنای لغوی مخفف نمایشگاه بین‌المللی صنعت رادیویی استدر اصل بیشتر بر روند و گرایش‌های بازار در حوزه لوازم خانگی و الکترونیکی تاکید دارد. در واقع علت نامگذاری این نمایشگاه، شروع به کار این رویداد به محوریت محصولات مرتبط با حوزه مخابرات بود که در مرور زمان محصولات برقی و لوازم خانگی هم به آن اضافه شد و حضور پرشمار فعالان این حوزه‌ها باعث شد که این نمایشگاه به مرور بیشتر به سمت لوازم الکترونیکی گرایش پیدا کند.

در سال‌های ابتدایی بیشتر محصولات مخابراتی در ایفا معرفی می‌شدند.

برای مثال در سال ۱۹۳۱ سیستم قدیمی تلویزیون‌ها یعنی سیستم CRT در ایفا برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۳، دستگاه گیرنده امواج رادیویی که توسط آلمانی‌ها ساخته شده بود، معرفی شد که در همان سال بیش از ۱۰۰هزار گیرنده به فروش رسید. نمایشگاه بعدی در سال ۱۹۳۵، شاهد معرفی اولین دستگاه ضبط صدا توسط AEG بود. این تنوع محصولات باعث شد که در سال ۱۹۳۹ نام نمایشگاه را به رویداد صنعت رادیو و تلویزیون تغییر دهند.

در همین سال هم اولین تلویزیون ساخته شده توسط آلمان معرفی شد. شرکت فیلیپس هم در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه ایفا نوارهای کاست و دستگاه ضبط صدا را معرفی و رونمایی کرد. طی سال‌های اخیر بسیاری از نوآوری‌های بشر در نمایشگاه ایفا معرفی شده‌اند، تاجایی که برترین تکنولوژی‌های حوزه صوتی و تصویری تا نمایشگاه ایفا رونمایی نمی‌شوند و طی چهار روز در شهر برلین، آخرین تکنولوژی کشورهای مختلف در زمینه لوازم خانگی و زندگی هوشمند در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.

با توجه به جذابیت‌های توریستی پایتخت آلمان یعنی شهر برلین و زیرساخت کافی برای میزبانی از صدها هزار مسافر، ایفا هر ساله میزبان شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بیشتری است که از ماه‌ها قبل برای حضور در این رویداد پراهمیت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تاریخ برگزاری نمایشگاه ایفا، اوایل ماه سپتامبر میلادی یا اواخر شهریور شمسی است

که از ایران هم خبرنگاران، کسب و کارهای نوپا و بازدیدکنندگان زیادی را راهی آلمان می‌کند. نمایشگاه ایفا بزرگ‌ترین نمایشگاه جهان در حوزه لوازم خانگی و تجهیزات جانبی آنها، تجهیزات خانه‌های هوشمند، سیستم‎های تهویه مطبوع، سیستم‌های صوتی و تصویری خانگی و حرفه‌ای، سیستم‌های الکتریکی و صوتی خودرو، گجت‌های پوشیدنی و بسیاری محصولات برقی دیگر است. گزارش‌های شهروز چرکچی از نمایشگاه ایفا را می‌توانید در سایت آپارات مشاهده کنید تا با فضای این نمایشگاه بیشتر آشنا شوید.

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید