شاید برایتان جالب باشد که بدانید در آلمان، بسیاری از بزرگراه‌ها، محدودیت سرعت ندارند.

یعنی راننده می‌تواند فاصله میان دو شهر را با حداکثر سرعتی که در توان اتومبیلش باشد، بپیماید. به همین دلیل، آلمان بهشت عاشقان سرعت است! اما احتمالا بارها هم در فیلم‌ها دیده‌اید که در ترافیک، همه خودروها با یک فاصله مشخص از هم و با نظمی عجیب و غریب قرار گرفته‌اند. همه این موارد به لطف قوانین سخت‌گیرانه رانندگی در این کشور حاصل شده‌اند.

دغدغه کنکور را در ایران برای هر جوان کمتر از ۱۸ سال در نظر بگیرید، مشابه همین دغدغه برای جوانان آلمان برای دریافت گواهینامه رانندگی وجود دارد. چراکه دریافت گواهینامه رانندگی اتومبیل در این کشور، منوط به موفقیت در آزمون تئوری و عملی رانندگیست که برای ثبت‌نام در آزمون، باید از هفت‌خوان رستم عبور کنید.

 

این مطلب در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

در ابتدای امر، باید اقدام به گذراندن دوره کمک‌های اولیه به مدت یک روز کامل کنید و همراه با جواب معاینه چشم، به یک آموزشگاه رانندگی مراجعه می‌کنید و همه مدارک را تحویل می‌دهید.

آموزشگاه مدارک شما را به اداره راهنمایی رانندگی می‌فرستد و پس از ۲ تا ۴ هفته، شما قادر هستید آموزش رانندگی را شروع کنید. در کلاس‌های تئوری که حدود یک ماه به طول می‌انجامد، نه تنها معنی علائم رانندگی به شما آموزش داده می‌شود، بلکه به صورت تصویری در کامپیوتر، نحوه مدیریت ترافیک را هم نمایش می‌دهند. به همین دلیل است که در خروجی اتوبان‌ها، از کیلومترها قبل افراد وارد صف می‌شوند، و ترافیک ایجاد نمی‌شود. یا مثلا برای باریک شدن جاده، روش زیپ را به صورت تصویری آموزش می‌دهند که حتما باید به ترتیب یک ماشین از سمت راست و یکی از سمت چپ حرکت کنند که ترافیک ایجاد نشود.

امتحان تئوری، شامل سی سوال چهارگزینه‌ایست که برخی از سوال‌ها، بیش از یک جواب صحیح دارند. هر سوال امتیاز مشخصی دارد و شما می‌توانید حداکثر ۱۰ امتیاز منفی کسب کنید، که البته برخی سوال‌ها که مربوط به قوانین مهم و اساسی هستند، ۵ امتیاز دارند و شما با جواب اشتباه دادن به بیش از یک سوال ۵ امتیازی، امتحان را مردود می‌شوید.

در صورت موفقیت در امتحان تئوری، وارد مرحله آموزش عملی خواهید شد.

در این مرحله، بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت آموزش رانندگی دارید، که شامل حداقل ۳ ساعت رانندگی در شب، ۵ ساعت رانندگی در خیابان‌های فرعی و ۴ ساعت رانندگی در اتوبان می‌شود. در این کلاس‌ها، مانند آموزش رانندگی در ایران، بیشتر وقت صرف آموزش پارک دوبل، سنگ‌چین و نیم‌کلاچ نخواهد شد، بلکه معلم رانندگی بیشتر وقتش را صرف آموزش نحوه رانندگی در اتوبان، انتخاب فاصله صحیح از ماشین جلویی در شرایط مختلف آب و هوایی، سرعت مجاز در خیابان‌ها یا اتوبان‌ها، حق تقدم و به صورت کلی، رانندگی استاندارد و مطابق با قوانین می‌کند.

پس از تایید معلم آموزشگاه، شما برای انجام امتحان عملی معرفی می‌شوید، و امتحان با حضور یک سرهنگ در خودرو در صندلی عقب، و معلم رانندگی‌تان در صندلی کناری راننده انجام می‌پذیرد. برای سنجش تسلط شما بر رانندگی، باید بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در حضور سرهنگ، رانندگی بدون خطا انجام دهید. وارد اتوبان شوید، در خیابان‌های باریک رانندگی کنید، وارد ترافیک شوید، پارک کنید و به عابرین اجازه عبور دهید. سرهنگ ممتحن، گواهینامه شما را همراه خود آورده است که در صورت قبولی همان لحظه به شما تقدیم می‌کند و در غیر این صورت، باز می‌گرداند. بعد از دریافت گواهینامه، به شما گواهینامه آزمایشی دو ساله اهدا می‌شود که اگر در این دو سال، خطای بزرگی نداشته باشید دائمی خواهد شد.

اما هزینه دریافت گواهینامه در آلمان بسیار بالاست.

اگر همه امتحان‌ها را در مرتبه اول قبول شوید، دریافت گواهینامه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو برای شما هزینه در بر دارد و اگر هر یک از امتحان‌ها را در مرتبه اول با موفقیت پشت سر نگذارید، باید برای امتحان دوباره هزینه اضافی پرداخت کنید و آموزش اضافی هم ببینید که می‌تواند هزینه دریافت گواهینامه را برای شما تا بیش از ۲۰۰۰ یورو افزایش دهد.

آموزش رانندگی در آلمان، آموزش کنترل کردن خودرو و رانندگی با استاندارد یکسان در جامعه است، به همین دلیل است که وقتی به نظم رانندگی در خیابان‌های آلمان نگاه می‌کنید، یاد نظم رانندگی در بازی‌های کامپیوتری می‌افتید، چراکه مردم آلمان واقعا با یک استاندارد و مانند کامپیوتر رانندگی می‌کنند! در خیابان‌ها و اتوبان‌های آلمان، رانندگی شوماخری را نخواهید دید، و همه تابغ قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید