در مطلب هفته قبل، درباره استفاده دولت آلمان از تکنولوژی برای تفکیک زباله نوشتم، که اگر نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم به وب‌سایت یا اپلیکیشن هفت صبح مراجعه کنید و مطلب هفته قبل را مطالعه کنید.

اما چند روز قبل در ایران یک اتفاق ویژه رخ داد که سوژه این هفته من را تعیین کرد، و آن‌هم ورود بانوان به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال بود.

فوتبال در جهان به یک صنعت تبدیل شده.

جمله‌ای که بارها و بارها شنیده‌ایم، اما هیچوقت برای ما در ایران ملموس نبوده، چراکه به خاطر نبود زیرساخت‌ها، فوتبال ایران هنوز سودده محسوب نمی‌شود. یا حداقل، به آن میزانی که باید و شاید، تبدیل به یک صنعت سودآور نشده. یکی از مشکلات مهم، مشکلات باشگاه‌ها در بلیت‌فروشی است، که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی باشگاه‌های فوتبال در جهان به شمار می‌رود. حال که در ایران با وجود این حجم از طرفدار در ورزشگاه‌ها، سودآوری خوبی برای باشگاه‌های پرطرفدار ندارد. عوامل زیادی بر کم شدن هر روزه تعداد تماشاچیان فوتبال در ایران تاثیر گذاشته، که قطعا یکی از آن‌ها، نحوه بلیت‌فروشی است. اما تکنولوژی چگونه در این زمینه به کمک باشگاه‌های فوتبال در کشورهای پیشرفته آمده؟ در این مطلب برایتان به اختصار خواهم گفت.

 

این مطلب در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در روزنامه هفت صبح منتشر شده‌ است که می‌توانید با کلیک بر روی اینجا آن‌را در سایت هفت صبح مشاهده کنید.

برای تهیه بلیت ورزشگاه در کشورهای پیشرفته، آخرین گزینه‌‌ای که به ذهن افراد می‌رسد، رفتن به محل ورزشگاه قبل از شروع مسابقه است.

چراکه تقریبا بیشتر بلیت‌ها از چند هفته و یا حتی چند ماه قبل، از طریق وب‌سایت باشگاه به فروش رسیده‌اند. از آنجایی‌که اغلب بازی‌ها در روزهای پایانی هفته یعنی شنبه یا یکشنبه برگزار می‌شود، تماشای فوتبال در ورزشگاه یکی از تفریح‌های خانوادگی به شمار می‌آید که بسیاری از خانواده‌ها، پیش از شروع فصل، نسبت به خرید بلیت برای یک یا چند مسابقه اقدام می‌کنند. به همین علت هم هست که ظرفیت ورزشگاه‌های کشور آلمان تقریبا در همه بازی‌های کم اهمیت هم، تکمیل است.

وقتی به وب‌سایت باشگاه مراجعه کنید، در هنگام خرید بلیت، امکان انتخاب محل نشستن هم خواهید داشت.

همه صندلی‌های ورزشگاه شماره‌گذاری شده و شما می‌توانید انتخاب کنید که قصد دارید بازی را از روی کدام صندلی تماشا کنید. اما این روند خرید زمانی جذاب‌تر می‌شود که بتوانید با انتخاب صندلی، به کمک عکاسی سه بعدی، دقیقا دیدتان نسبت به زمین را هم داخل صفحه نمایش ببینید و متصور شوید. برای مثال کافیست به وب‌سایت باشگاه بارسلونا مراجعه کنید و با ثبت نام، مراحل خرید بلیت یک مسابقه را پیش ببرید.

در مرحله انتخاب صندلی، می‌توانید با انتخاب دوربین سه بعدی، از روی هر صندلی ورزشگاه، چشم‌انداز آن صندلی نسبت به زمین را چک کنید! پس از اطمینان از اینکه صندلی مورد نظرتان را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا همین یک مسابقه را از روی این صندلی خواهید دید، یا قصد دارید برای دیدن چندین مسابقه تیم مورد علاقه‌تان از همین صندلی استفاده کنید.

پس از آن هم وارد مرحله پرداخت آنلاین می‌شوید و می‌توانید انتخاب کنید که به بلیت الکترونیکی که برایتان به آدرس ایمیلتان ارسال خواهد شد اکتفا می‌کنید یا می‌خواهید که بلیت کاغذی را هم از طریق پست دریافت کنید. وقتی می‌شود عملیات خرید بلیت یک مسابقه ورزشی را به این راحتی، با دیدن چشم‌انداز ورزشگاه و تنها در چند ثانیه با کمک تکنولوژی و آنلاین انجام داد، چرا باید برای حضور در ورزشگاه ساعت‌ها در صف بایستیم؟

برای ورود به ورزشگاه، بلیت شما یک مرتبه اسکن خواهد شد و به سرعت قادر خواهید بود وارد ورزشگاه شده، صندلی‌تان را پیدا کنید و بنشینید.

یادم می‌آید که برای مسابقه بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶، که قرار بود ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی تهران شروع شود، من و بیش از ۳۰ هزار نفر دیگر از ساعت ۱۱ صبح در ورزشگاه حضور داشتیم تا جایگاه بهتری برای دیدن بازی نصیبمان شود. برای تماشاگری که ۷ ساعت قبل از شروع مسابقه در ورزشگاه حضور داشته، چه انرژی‌ای برای تشویق در حین بازی باقی می‌ماند؟ آیا این تماشاگر، نسبت به تماشاگری که ۳۰ دقیقه قبل از شروع بازی به ورزشگاه آمده، پتانسیل بیشتری برای عصبانیت و فحاشی در صورت شکست تیم ندارد؟

کافیست برای حل چنین مسائلی، از تکنولوژی کمک بگیریم. اگر به دنیای اطرافمان نگاه کنیم، پر است از مسائلی که نیاز به راه حل دارند، و راه حل خیلی از این مسائل در دستان تکنولوژیست، فقط کافیست که بخواهیم تا تکنولوژی در راه حل مسائل به کمک ما بیاید.

برای مطالعه مطلب در نسخه pdf روزنامه، روی عکس کلیک کنید